יום שני, 22 ביוני 2026

הפחד שעלה בנו מאלף מכות

רוב העם מאמין שהישועה במלחמת יום הכיפורים באה רק משום שוושינגטון נתנה לנו נשק, ושבלי אותו נשק היינו אבודים. אך האמת הפוכה. כל הצרה והמלחמה באו עלינו כי פחדנו לפתוח במלחמה!

יום לפני מלחמת יום הכיפורים, הרמטכ״ל אמר לממשלה שצריך לצאת להתקפת מנע ולא לתת לסורים להגיע לטבריה ולא לתת למצרים לעבור את התעלה. אך הממשלה פחדה: מה יגידו בוושינגטון? "חייבים לאפשר לערבים לתת לנו את המכה הראשונה[1], כדי שבוושינגטון יבינו שהם פתחו באש" — כך אמרה ראש הממשלה גולדה מאיר. משום כך נפלו 4, 000 יהודים, ומשום כך היה צורך בנשק מהאמריקנים. אבל אילו פתחנו באש, לא הייתה בעיה עם סוריה ומצרים.

[היום מתברר שהמצב היה יותר בעייתי — על פי המובא באתר Ynet, הועלו לרשת מסמכי CIA ששופכים אור על הקורות במלחמת יום הכיפורים, אוקטובר 1973, לפיו אף על פי שהייתה התראה כי צבאות מצרים וסוריה עומדים לפתוח במתקפה, ממשל ארה״ב בזמנו, וליתר דיוק, מזכיר המדינה קיסינג׳ר, דרש ואסר על ישראל לתת מכה מקדימה — ולאור דרישה זו, רה״מ גולדה מאיר ז״ל נענתה].

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הלוחם הטוב בעולם עמנואל מורנו

הלוחם הטוב בעולם סא״ל עמנואל מורנו ז״ל. האיש שהפך לאגדה בחייו, ונותר תעלומה, השראה ומופת גם במותו. אם צה״ל הוא הצבא הטוב בעולם, וסיירת...