יום שלישי, 22 בפברואר 2022

וויתרה על הכסף וזכתה ללדת בן צדיק

בביתו של המגיד מקוז'ניץ גדלה נערה יתומה מאב ומאם. היא היתה קרובת משפחה של המגיד, ולאחר שנתייתמה מהוריה המגיד הכניסה לביתו וגדל אותו כמו בת.

כאשר הנערה הגיעה לפרקה להנשא היא אמרה למגיד שכיון שהיא באה ממשפחה מיוחסת מאד לא תסכים להכיר בחור שאיננו ממשפחה מיוחסת, כי ברצונה לגרום נחת רוח למשפחתה החשובה.

מסיבה זו הרבה הצעות שהעלה המגיד בפניה ירדו מעל הפרק, וכך עבר זמן מרובה והנערה היתומה עדיין לא התארסה לאיש.

באחת העיירות הסמוכות לקוז'ניץ מקומו של המגיד התגורר תלמיד חכם גדול מאד שהיה רבה על אותה העיירה, הוא היה מתלמידי רבי לוי יצחק מברדיטשוב, אדם גדול מאד בתורה והחסידים מאד החשיבו אותו, הוא גם היה מקרוב למגיד, והיה ממשפחה מיוחסת מאד נצר מרבינו יואל סירקיס הב''ח.

האיש היה אלמן, ואחרי זמן אבלותו על אשתו הוא הגיע לקוז'ניץ ובא אצל המגיד.

המגיד הציע לו את קרובת משפחתו היתומה, כדי להשפיע על הבחורה שתסכים להנשא לרב האלמן שכנע המגיד את הרב שיתחייב להביא לבחורה תוך חודשיים סך של שלש מאות אדומים (=שם של מטבע בימים ההם) ואז יהיה קל יותר לשכנע אותה להסכים להצעת הנשואין.

כיון שידע המגיד שהרב ההוא חי בעוני ואין לו כסף, הבטיח המגיד שבהגיע מועד התשלום הוא (המגיד) ידאג לכסף.

הרב הסכים להצעה, המגיד פנה אל הבחורה והציע לה את הרב האלמן. הוא סיפר לה על גדלותו בתורה, והבחורה נאותה להשתדך עם הרב למרות שהיה אלמן. עברו חודשיים והרב בא אל המגיד כדי שיתן לו את הכסף שהרב-החתן הבטיח לכלתו.

למגיד לא היה כסף כדי לפרוע את ההתחייבות, הוא קרא לבחורה ואמר לה שהחתן הוא אדם גדול בתורה ולא בכל יום מגיע חתן כזה, ושכדאי לה להנשא לרב גם ללא הכסף.

מובא בספר ''מאיר עיני הגולה'' שהמגיד הבטיח לבחורה היתומה ש''תמורת הויתור על הכסף היא תזכה ללדת בן מהרב אשר יאיר את עיני כל ישראל בתורתו ובעבודת ה' שלו".

הכלה שמעה את הדברים ואמרה שברצונה להתייעץ על כך עם החתן, המגיד הסכים והם נפגשו, אחרי רבע שעה באו למגיד לאמר לו שהם מסכימים לעשות כפי שאמר המגיד.

המגיד שמח מאד ולקראת החתונה טרח בכבודו ובעצמו בכל ההכנות הדורות לחתונה, כאילו היה זה אחד מילדיו. המגיד היה מסדר הקידושין, והוא הודיע שיצא מחדרו בשעה מסויימת ואז תתקיים החופה.

הגיע זמן החופה, והמגיד נכנס לחדרו והתבודד שם כמה שעות, ולא יצא. המוזמנים המתינו והתפלאו כי המגיד היה כמי שהקפיד להגיע בזמן לכל מקום.

לפתע פתח המגיד את הדלת קרא אליו את החתן וסגר את הדלת. השניים היו שם בחדרו של המגיד כמחצית השעה, ומיד אחר כך הלך המגיד עם החתן לחופה וסידר את הקידושין, וניכר עליו היה שמח מאד.

לאחר חצי שנה מזמן  החתונה, נכנסה אשת הרב הקרובה היתומה של המגיד אל המגיד, והוא קם ממקומו ועמד לפניה מלא קומתו.

אמר לה המגיד: תדעי שהנני קם מפני העובד שבבטנך, כי נשמתו גדולה מאד, ומזה כמה מאות שנים לא היתה נשמה כזו בעולם.

הילד שנולד היה רבי יצחק מאיר מגור בעל חידושי הרי''ם שהאיר את כל העולם בתורתו ובעבודת ה' שלו.

רבי יצחק מאיר מגור היה תלמידו של הרבי מקוצק, הוא יסד את חסידות גור המפוארת ונכדו הוא רבי יהודה אריה ליב בעל ה'שפת אמת'.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הבריון שלא שכח את הרב קרליבך

מספר חסיד בובוב מבורו פארק שבשעת לילה מאוחרת טעה ביציאה מהכביש המהיר ומצא את עצמו בהרלם (רובע מגורי בצפון מנהטן בארה''ב היה ידוע כאז...