יום חמישי, 3 במרץ 2022

תחילתו של הרמב"ם

האבא של הרמב''ם היה רב גדול ממשפחה חשובה וקראו לו מימון. הוא גר בקורדובה  והגיע לגיל ארבעים ולא התחתן.

יום אחד הוא חלם חלום  על זקן שאמר לו "הגיע הזמן שתתחתן"  לך אל הכפר הסמוך ושם תמצא אישה את הבת של הקצב של הכפר.

הרב מימון לא רצה להתחתן עם אישה ממשפחה פשוטה אך החלום חזר על עצמו כל לילה. הלך הרב מימון אל הכפר ושאל האם יש שם קצב והיכן הוא גר. הוא פגש את הקצב שהיתה לו בת והרב מימון התחתן עם הבת שלו והם גרו בקורדובה.

הבן היחיד שנולד לרב מימון מאישה זו היא רבי משה בן מימון הרמב''ם, ואמא שלו מתה בשעת לידתה.

כאשר הרמב''ם היה ילד הוא לא הבין כלום ממה שלימד אותו אבא שלו. הוא לא היה מרוכז בלימוד ואבא שלו מאד הצטער על כך.

פעם אחת הם למדו ושוב הילד משה לא הבין כלום ולא היה מרוכז בלימוד. האבא שלו הצטער מאד ואמר לו שהוא לא רוצה לראות אותו יותר הוא העליב אותו ואמר לו שהוא ירש את התכונות שלו מהסבא שלו הקצב ולכן הוא לא רוצה ללמוד תורה.

הילד משה עזב את הבית ולא רצה לחזור עוד, הוא הלך לטייל בנהר ובערב הגיע לבית הכנסת. הוא היה עצוב מאד. הוא הצטער על הצער שהוא גורם לאביו, והחליט מאותו רגע להשתנות וללמוד תורה.

הוא לא ידע מה לעשות, וניגש לארון הקודש, פתח אותו והתפלל אל ה' ובכה, הוא ביקש מה': עזור לי להתמיד בלימוד התורה הקדושה כדי שאבי לא יתבייש בי, וכדי שאמי שנמצאת בגן עדן תהיה שמחה שאני לומד תורה. 

זמן רב בכה רבי משה עד שנרדם על הספסל בבית הכנסת. בבוקר הוא התעורר ואמר "מודה אני לפניך"...  והוא הרגיש שהוא הפך להיות ילד אחר, כאילו נולד מחדש.

הוא החליט להקדיש את חייו ללימוד התורה, ויצא לדרך לישיבה הגדולה ביער אליסנה שם למד אביו בצעירותו אצל הרב גדול רבי יוסף. אחד האנשים נסע עם העגלה שלו לעיר אליסנה והנער משה הצטרף אליו. 

כאשר הוא הגיע לישיבה הוא אמר שהוא רוצה ללמוד אצל ראש הישיבה רבי יוסף. התלמידים אמרו לו שרק תלמידים גדולים לומדים אצלו. הנער משה שמע זאת והתחיל לבכות אך הוא ביקש שיתנו לו לראות את ראש הישיבה.

ראש הישיבה שמע את הבכי של משה והוא ניגש אליו, ושאל אותו: מי אתה בני?

משה הנער סיפר לרב הגדול שהוא הבן של הרב מימון ואת כל מה שעבר עליו.

ראש הישיבה בירך את משה והחליט ללמוד איתו בעצמו.

לא עבר הרבה זמן וראש הישיבה גילה שהילד הזה הוא חכם מאד ואמר שהוא עוד יהיה רב גדול מאד. אחרי כמה חדשים ראש הישיבה הרב הגדול רבי יוסף נפטר.

הנער משה היה עצוב מאד והוא חזר הביתה לאבא שלו בעיר קורדובה.

הנער משה הגיע הביתה בערב שבת אך לא חזר הביתה. בשבת בבוקר לפני קריאת התורה הוא עלה לבמה וביקש מהקהל שיאזין לדרשה שלו.

רק פתח משה את פיו והוא התחיל להגיד דברי תורה נפלאים וכולם התפלאו, הלא זה משה הבן של הרב מימון והוא לא למד תורה כאשר היה ילד?!

כאשר משה סיים את הדרשה שלו, הוא סיפר שהוא חוזר מהישיבה של הרב הגדול שנפטר הרב יוסף, שם הוא למד אצלו  וזכה לקבל ממנו ברכה.

הרב מימון חיבק את בנו וביקש ממנו סליחה שגירש אותו מהבית, ומאותו הזמן דף חדש נפתח.

משה למד תורה אצל אבא שלו הרב מימון והפך להיות רב גדול בישראל ושמו הרמב''ם = רבי משה בן מימון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הבריון שלא שכח את הרב קרליבך

מספר חסיד בובוב מבורו פארק שבשעת לילה מאוחרת טעה ביציאה מהכביש המהיר ומצא את עצמו בהרלם (רובע מגורי בצפון מנהטן בארה''ב היה ידוע כאז...