יום רביעי, 23 בפברואר 2022

ויתור על ממון כדי לזכות בבן צדיק

אחר גרוש ספרד התיישבו היהודים בערי טורקיה, התפזרו מעט הנה ומעט הנה והתערבו עם הטורקים בכפרים שלהם וחיו חיים טובים.

בכפר אחד היה ישמעאלי עשיר מאוד והיה בעל צאן ובקר ופרדסים ושדות אבל החיים שלו נמאסו עליו כי תמיד היה ריב בינו ובין אשתו ומשפחתו.

פעם עלה בדעתו לברוח מכולם. היה שם יהודי בשם חיים קראקו, שלא היה עשיר כל כך, אבל היה צדיק אמת שגם הגויים היו אוהבים אותו ומכבדים אותו. פעם נכנס הישמעאלי העשיר הזה אצלו ואמר לו יש לי סוד ביני ובינך. אני צריך לברוח ממשפחתי בלתי ידיעתם, לכן תשמע לעצתי אני אמכור לך כל מה שיש לי במחיר נמוך כזה למשל כל דבר ששווה לירה אמכור לך בעשרה גרוש, מפני שאתה צדיק והעושר הזה מגיע לך.

עשו חשבון ביניהם במחירים נוחים כאלה שהיהודי היה צריך לתת לו שמונה מאות לירות טורקיות. הלך והתייעץ עם אשתו אמרה טוב הדבר שיסע העירה אצל הקרובים וילווה סכום שחסר לו וכך עשה.

בחזרו טרם שיצא מהחומות החוצה, ראה בהלה גדולה וצעקות, ניגש אצלם לראות והנה אישה בוכה כי  הפחה לקח את שלשת ילדיה עבור חובות של בעלה שכבר מת. האיש הזה הוציא כל הכסף ופדה את שלשת הילדים.

בינתיים נהיה לילה הוא נכנס לבית כנסת אחד להתפלל מנחה וערבית. ובאותו הרגע נעשה רעש גדול בשמים על האיש הזה איך נתן כל כספו לפדות את הילדים. הוא היה צריך לקנות קודם כל מה שהיה בידו, ובמשך יומיים שלוש, היה מוכר ופודה את הילדים, והיה נשאר גם העושר גם פדיון הילדים בידו.

בא השטן וקטרג עליו באומרו שלא כיון בדבר מצווה אלא עשה משום רחמנות לילדים, ואמר לקדוש ברוך הוא תן לי רשות אני ארד ואנסה אותו אם זה לשם שמים אם לאו?

בא אליהו הנביא זכרונו לברכה ואמר הניסיון הזה שייך לי אני אנסה אותו וכן עשה, נכנס אליהו לבית הכנסת בדמות עשיר ישב על ידו שאל ממנו מאין בא, ולאן הולך, בין דיבור לדיבור עד שהוציא  מפיו שפדה את הילדים. אמר לו היית צריך לקנות את כל הסחורה שהבטחת לגוי עד מחר, ואחרי כן לקיים מצווה זו. עכשיו שנשארת בלי פרוטה איך תתראה עם אשתך ומה תאמר לה? 

התחיל לבלבל מוחו עד שאמר לו אתן לך כל הסכום שנתת ונשתתף במצווה זו, אמר לו לך מכאן מה שנעשה נעשה, אמר לו תיקח כפליים מהכסף ותן לי חצי מהמצווה, אמר לו בבקשה עזוב אותי. הציע לו  העשיר שלוש פעמים מהסכום כדי שימכור לו רבע מהמצווה ולא רצה.

כיוון שראה אליהו הנביא ז"ל שזה עומד על דעתו גילה את עצמו ואמר לו אני אליהו, וכיון שעמדת בניסיון אני מבטיח לך שני דברים, או לשנה הבאה תחבוק בן ויקרא שמו אליהו ויהיה תלמיד חכם צדיק בדורו, או תהיה עשיר כזה ששרים גדולים בכל המדינות יצטרכו לכספך.

אמר לו אני אלך להתייעץ עם אשתי, ומחר אתן לך תשובה.

אמרה לו אשתו לא ראיתי בתכריכים שיש כיסים שקוברים את המת עם כסף בכיסים, כולם נקברים בלי כיסים, טוב לנו בן צדיק בעולם הזה ובעולם הבא מכל אושר וכבוד של עולם הזה.

בבוקר כשקם ללכת לבית הכנסת להתפלל והנה פגש את אליהו הנביא ז"ל אמר לו, אשתי מרוצה בילד צדיק יותר מעושר, אמר לו זה וזה יתקיים בידך.

(אהבת חיים).

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הבריון שלא שכח את הרב קרליבך

מספר חסיד בובוב מבורו פארק שבשעת לילה מאוחרת טעה ביציאה מהכביש המהיר ומצא את עצמו בהרלם (רובע מגורי בצפון מנהטן בארה''ב היה ידוע כאז...